منتديات الحلم الجديد لكل ما تريد
منتديات الحلم الجديد لكل ما تريد
منتديات الحلم الجديد لكل ما تريد
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.


منتديات الحلم الجديد لكل ما تريد
 
الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

 

 محيي الدين أبو الفضل عبد الله بن رشيد الدين عبد الظاهر السعدي المصري

اذهب الى الأسفل 
2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
الحلم الضائع
مدير عام

مدير عام
الحلم الضائع


الجنس الجنس : ذكر
عدد المساهمات عدد المساهمات : 4510
النقاط النقاط : 5942
التقييم التقييم : 8
العمل العمل : نائب المدير

محيي الدين أبو الفضل عبد الله بن رشيد الدين عبد الظاهر السعدي المصري Empty
مُساهمةموضوع: محيي الدين أبو الفضل عبد الله بن رشيد الدين عبد الظاهر السعدي المصري   محيي الدين أبو الفضل عبد الله بن رشيد الدين عبد الظاهر السعدي المصري Icon_minitimeالإثنين 30 أغسطس 2010 - 13:23

محيي الدين أبو الفضل عبد الله بن رشيد الدين عبد الظاهر السعدي المصري [1]. (ولد بالقاهرة في 9 محرم عام 620 هـ / 1223م - توفى بالقاهرة في عام 692 هـ / 1292م) [2]. لقب بـ "شيخ أهل الترسل" و"الكاتب الناظم الناثر" [3]. قاضي مصري وصاحب ديوان الإنشاء [4][5] بالدولة المملوكية، عاش في عهد السلاطين قطز، والظاهر بيبرس وولديه بركة وسلامش، والمنصور قلاوون، والأشرف خليل، وألف كتابه الشهير " الروض الزاهر في سيرة الملك الظاهر " عن حياة وأعمال السلطان الظاهر بيبرس البندقداري [6]، فأعطى معلومات تاريخية متكاملة عن عهد الظاهر بيبرس. بعد تولي بيبرس الحكم في سنة 1260م كانت أولى أهم خدماته له كتابة رسالة على لسانه إلى بركة خان ملك القبيلة الذهبية المغولية، الذي إعتنق الإسلام، يحرضه فيها على هولاكو ومغول فارس (الإلخانات). إعتمد المقريزى على بعض ما ورد في كتابه " الروضة البهية الزاهرة في خطط المعزية القاهرة " في كتابة " الخطط المقريزية ". من مؤلفاته الآخرى " تشريف الأيام والعصور في سيرة الملك المنصور " عن حياة السلطان المنصور قلاوون ووقائع عهده، و" الألطاف الخفية من السيرة الشريفة السلطانية الأشرفية " عن حياة السلطان الأشرف خليل بن قلاوون وعهده. طبيعة عمله ككاتب بديوان الإنشاء جعلته على إتصال دائم بسلاطين زمنه وإطلاعه على أمور الدولة. كان له إسلوب مميز بارع في الكتابة جعله من آساطين الكتابة في عصره. وصفه ابن تغري بأنه " من سادات الكتاب ورؤسائهم وفضلائهم "، ووصفه القلقشندي بأنه " من فحول الكتاب " [7].
محتويات
[أخف]

* 1 نشأته وأعماله
* 2 علاقته بالظاهر بيبرس ومصادر كتابه عنه
* 3 أهمية كتابه عن الظاهر بيبرس
* 4 مؤلفاته
* 5 فهرس وملحوظات
* 6 المصادر والمراجع

[عدل] نشأته وأعماله

ولد ونشأ في مصر في في بيت علم وأدب، وقد وصف القلقشندي أبناء عائلة عبد الظاهر بأنهم " بيت الفصاحة ورؤوس البلاغة " [8]. كان والد محيي الدين بن عبد الظاهر قاضياً وقد حرص على تعليمه وتثقيفه، فتتلمذ على أيدي علماء عصره أمثال جعفر الحمداني، وعبد الله بن إسماعيل بن رمضان، ويوسف بن المخيلي، وغيرهم. وبالإضافة إلى تعلمه علوم الدين والفقه فقد إجتهد في تحصيل علم التاريخ، وقرأ لكبار المؤرخين من أمثال الطبري وابن الأثير وابن عساكر وغيرهم.

رافق محيي الدين بن عبد الظاهر السلطان قطز في حملته إلى الشام للتصدي للمغول، وكتب خطابات بشارة النصر على المغول في معركة عين جالوت ومنها خطاب إلى المنصور صاحب اليمن يقول فيه : " واقتنصت آساد المسلمين المشركين اقتناصاً، ورأى المجرمون النار فظنوا أنهم مواقعوها ولم يجدوا عنها مناصاً فلا روضة إلا درع ولا جدول إلا حسام، ولا غمامة إلا نقع ولا وبل إلا سهام، ولا مدام إلا دماء ولا نغم إلا صهيل، ولا معربد إلا قاتل ولا سكران إلا قتيل، حتى صار كافور الدين شقيقاً، وتلون الحصباء من الدماء عقيقاً، وضرب النقع في السماء طريقاً، وازدحمت الجنائب في الفضاء فجعلته مضيقاً، وقتل من المشركين كل جبار عنيد، ذلك بما قدمت أيديهم (وما ربك بظلام للعبيد) [9] " [10].

عندما تولى الظاهر بيبرس الحكم كان ابن عبد الظاهر يعمل كاتباً في ديوان الإنشاء[11]. وفترة حكم بيبرس كانت فترة حرجة في تاريخ الإسلام، إذ أن العالم الإسلامي كان قد صار مهدداً من المغول الذين إكتسحوا أطرافه الشرقية، ومن الصليبيين الطامحين في الاستيلاء عليه [12]. وقد واجه بيبرس هذا التحدي المصيري الخطير عن طريق شن الحروب العسكرية والحروب الدبلوماسية. وكان محيي الدين بن عبد الظاهر بقدراته الكتابية والبلاغية خير معين لبيبرس في حربه الدبلوماسية التي قامت على مراسلة حلفاءه وأعداءه على السواء. فما أن علم بيبرس بإعتناق بركة خان ملك مغول القبيلة الذهبية الإسلام حتى طلب من محيي الدين كتابة خطاب على لسانه إلى بركة خان " يغريه بهولاكو ويعرفه أن جهاده واجب عليه لتواتر الأخبار بإسلامه ويلزمه إذ دخل في دين الإسلام أن يجاهد الكفار وأمثال هذا الكلام ونحوه من التحريض والإغراء " [13]. ويذكر محيي الدين أن خطابه هذا كان فيه اغراء كثير ويوقع البغضاء بين بركة خان وهولاكو [14]. وقد كان رد الفعل سريع من بركة خان إذ سرعان ما أرسل مبعوثيه إلى القاهرة في عام 661هـ / 1262م [15] يخبر بيبرس : " فليعلم السلطان أني حاربت هولاكو الذي من لحمي ودمي لاعلاء كلمة الله العليا تعصباً لدين الإسلام لأنه باغ والباغي كافر بالله ورسوله" [16].

في 6 ذي الحجة سنة 661هـ وصلت إلى مصر جماعة من المغول الفارين من هولاكو بعد أن صار بركة خان عدواً له، فطلب بركة منهم البقاء في مصر ليكونوا سنداً لبيبرس ضد هولاكو. فاعتنقت الجماعة الإسلام وبقيت في مصر. وكتب ابن عبد الظاهر قصيدة بهذه المناسبة قال فيها مخاطباً بيبرس : " يا من تساق له التتار غنيمة مثل الغنم. خافوا سيوفك أنها ستسوقهم نحو النقم. فأتوا لبابك كلهم يأوون منه إلى حرم " [17].

بعد مصرع الخليفة أبو القاسم أحمد الملقب بالمستنصر الذي قلد بيبرس ومنحه تفويضاً شرعياً بالحكم [18] تمت بالقاهرة مبايعة خليفة جديد يدعى أبو العباس أحمد وقد تمت المبايعة بعد أن طلب بيبرس من محيي الدين عمل شجرة إثبات نسب لأبي العباس، فعملها وقرأها على الناس فبايعوه ولقب بالحاكم بأمر الله [19][20].
[عدل] علاقته بالظاهر بيبرس ومصادر كتابه عنه

عندما وصل الظاهر بيبرس إلى الحكم في سنة 1260م كان فخر الدين بن لقمان صاحب ديوان الإنشاء [21]، ومحيي الدين بن عبد الظاهر كاتباً به [22]، ثم أصبح محيي الدين هو صاحب ديوان الإنشاء وكاتب السلطان (منصب كاتب السر في عهد المنصور قلاوون). ويذكر القلقشندي أن كتاب ديوان الإنشاء في عهد الظاهر بيبرس كانوا ثلاثة أشخاص أعلاهم درجة محيي الدين بن عبد الظاهر [23].

حاز محيي الدين ثقة الظاهر ببيبرس بعد توليه الحكم وكانت طبيعة عمله تجعله على اتصال دائم ببيبرس، وكان يحضر مجالسه، وبالإضافة إلى أنه كان كاتباً مسئولاً عن المراسلات والاتصالات ومراسلات " حمام البريد " فقد خصه بيبرس ببعض الأمور الهامة مثل نقل بشائر الانتصارات إلى نواب السلطان في الشام، وترأس بعض السفارات إلى الحكام. وقد استمر محيي الدين في منصبه الرفيع بديوان الإنشاء طوال فترة حكم السلطان بيبرس وولديه الملك السعيد بركة وسُلامش وعلى الأقل جزء من فترة حكم المنصور قلاوون.

يدل استخدام محيي الدين في كتابه عن الظاهر بيبرس لعبارات مثل " نصره الله " و" مولانا " عند الإشارة إلى بيبرس، و" زيدت عظمته " عند اشارته إلى بركة خان ملك مغول القبيلة الذهبية الذي توفى قبل بيبرس، على أن محيي الدين كتبه أثناء حياة بيبرس وليس بعد وفاته. ويذكر محيي الدين أنه ألف الكتاب خدمة لمكتبة السلطان " خدمت الخزانة المعمورة بجمع هذه السيرة " [24]. ويذكر محيي الدين أن بيبرس قد ساعده وأملى عليه معلومات عن حياته. وكان محيي الدين يجتمع ببيبرس كلما أكمل جزء من الكتاب لإطلاعه على ما كتب مما يبين أن الكتاب كتب تحت إشراف الظاهر بيبرس، ولكن هذا لاينفي أن محيي الدين قد غير بعض المعلومات -التي لم يتمكن من ذكرها- عند مراجعة الكتاب بعد وفاة بيبرس. ويشير محقق مخطوطة الكتاب، إلى أن محيي الدين في كتابه أهمل ذكر بعض المعلومات أو ذكرها بطريقة مبهمة ومنها مواضيع تتعلق بطفولة بيبرس وخلافه مع السلطان قطز والذي انتهى بإغتيال الأخير.

كان محيي الدين بن عبد الظاهر يدون معلوماته عن الحوادث مباشرة بعد وقوعها أو بعد تمكنه من الحصول على المعلومة التي أراد معرفتها والتحقق منها. وكانت بعض مصادره من وثائق الدولة التي كانت بعهدته وقد أتاح له منصبه فرصة الإلتقاء المستمر ببيبرس وكبار رجال الدولة. وقد عاين محيي الدين الكثير من الوقائع أثناء الحملات العسكرية والأسفار، كما حضر محاصرة أرسوف التي سقطت في يد بيبرس في 26 أبريل 1265م [25]، وغيرها من المعارك. في هذا الخصوص يذكر محيي الدين في بداية كتابه : " كان المملوك الأصغر شاهدها سفراً وحضراً، معاينة لا خبراً، والمطلع على غوامض اسرارها، وتسيطر مبارها " [24].

بالإضافة إلى ذكر الأحداث التي عاينها وحضرها بنفسه فإن محيي الدين ذكر أيضاً أحداثاً سبقت عصره وقد إعتمد في ذلك على من سبقوه من المؤرخين، وكان حريصاً على ذكر اسم المؤرخ الذي ذكر المعلومة إمعاناً في الأمانة والمصداقية.
[عدل] أهمية كتابه عن الظاهر بيبرس

كتاب الروض الزاهر في سيرة الملك الظاهر، وهو المصدر الأساسي للمؤرخين في العصور اللاحقة عن عصر الظاهر بيبرس، ومع " تاريخ الملك الظاهر " لـ عز الدين بن شداد هو واحد من تاريخين كتبا في عصر الظاهر بيبرس [26] عن حياة ذاك السلطان المميز وقد وصلت مخطوطة محيي الدين بن عبد الظاهر لحسن الحظ كاملة تقريباً، ولولا ذلك لما عرف الكثير عن الظاهر بيبرس وتلك الحقبة الهامة من تاريخ الدولة المملوكية التي تعد من أهم حلقات التاريخ الإسلامي والعربي، ولكان التفسير الشعبي الخرافي الوارد في سيرة الظاهر بيبرس هو كل المتاح.

بعد وفاة الظاهر بيبرس حزن محيي الدين بن عبد الظاهر ورثاه بقصيدة مؤثرة يقول فيها : " لهفي على الملك الذي كانت به الدنيا تطيب فكل كفر منزل..الظاهر السلطان من كانت له منن على كل الورى وتطول.. لهفي على آراءه تلك التي مثل السهام إلى المصالح ترسل.. لهفي على تلك العزائم كيف قد غفلت وكانت قبل ذا لا تغفل " [27][28].

يعد محيي الدين بن عبد الظاهر من أبرز من تولوا منصب صاحب ديوان الإنشاء، وقد أدخل تعديلات وتغيرات عديدة في نسق المستندات والوثائق الرسمية، ووضع كثير من اصطلاحات الإنشاء ونظم الديوان، وبقيت نظمه واصطلاحاته معمولاً بها طوال العصر المملوكي [29].

قبل قليل من تولي الأشرف خليل عرش السلطنة، اعتزل محيي الدين بن عبد الظاهر وعين مكانه ابنه فتح الدين محمد الذي يذكر ابن تغري أنه كان أول " كاتب سر " في الدولة، وكانت له واقعة مشهورة مع الأشرف خليل عند تقليده ولاية العهد (أنظر الأشرف صلاح الدين خليل). توفى محيي الدين بن عبد الظاهر بالقاهرة في عام 692هـ /1292 م، وقد أشار معاصره الأمير المؤرخ بيبرس الدوادار إلى وفاته ضمن أحداث 692هـ على هذا النحو : " وفيها توفى القاضي محيي الدين بن عبد الظاهر كاتب الإنشاء الشريف، وله الرسائل البديعة والاشعار الرقيقة والسيرة الظاهرية التي أبدع فيها نظماً ونثراً " [30].
[عدل] مؤلفاته

* الروض الزاهر في سيرة الملك الظاهر : عن حياة السلطان الظاهر بيبرس وأحداث عهده. مخطوطة الكتاب توجد بمكتبة الفاتح بـ إسطنبول. فقدت من المخطوطة بعض الورقات من بينها أول ست ورقات. وتوجد مخطوطة آخرى بالمتحف البريطاني بلندن فقدت منها أيضاً بعض الأوراق.
* الروضة البهية الزاهرة في خطط المعزية القاهرة : عن مدينة القاهرة وقد استخدمه المقريزي كمصدر لبعض المعلومات التي وردت في كتابه " المواعظ والاعتبار بذكر الخطط والأثار- الخطط المقريزية ".
* تشريف الأيام والعصور في سيرة الملك المنصور : عن حياة السلطان المنصور قلاوون وعهده.
* الألطاف الخفية من السيرة الشريفة السلطانية الأشرفية : عن السلطان الأشرف خليل بن قلاوون ووقائع عهده.
* تمائم الحمام [31] : مراسلات حمام البريد.

[عدل] فهرس وملحوظات

1. ^ الروض الزاهر، مقدمة، 9
2. ^ تشريف الأيام والعصور، مقدمة، 13
3. ^ القلقشندي، 8/43
4. ^ القلقشندي، 7/264
5. ^ يعرف القلقشندي ديوان الإنشاء كالتالي : " الأمور السلطانية من المكاتبات والولايات تُنشأ عنه وتُبدأ منه ".- (القلقشندي، 1/124)
6. ^ يوجد كتاب بنفس الاسم ولكن عن حياة السلطان الظاهر ططر كتبه محمود بن أحمد بدر الدين العيني
7. ^ القلقشندي، 9/268
8. ^ القلقشندي، 13/110
9. ^ فُصلت / 46 والآية بتمامها: " من عمل صالحاً فلنفسه ومن أساء فعليها وما ربك بظلام للعبيد ".
10. ^ القلقشندي، 7/388
11. ^ الخويطر، 5
12. ^ الخويطر، 37
13. ^ بيبرس الدوادار، 70
14. ^ محيي الدين بن عبد الظاهر، 88-89
15. ^ الشيال، 2/140
16. ^ بيبرس الدوادار، 82
17. ^ بيبرس الدوادار، 85
18. ^ بعد أن تولى الظاهر بيبرس الحكم أقام بالقاهرة خليفة عباسي يدعى أبو القاسم أحمد الملقب بالمستنصر بالله لإحياء الخلافة العباسية التي قضى عليها المغول في بغداد. وزود بيبرس هذا الخليفة بالمال والسلاح وخرج معه إلى دمشق وفي عزمه أن يزوده بجند آخرين للاستيلاء على بغداد.إلا أنه غير رأيه واكتفى بإرسال ثلاثمائة فارس فقط معه إلى بغداد. واتجه الخليفة بالجيش صغير إلى بغداد لتحريرها من المغول، والتقى بجيش المغول عند " هيت " ولم ينج من جيشه إلا عدد قليل ولم يعثر للخليفة المستنصر على أثر منذ ذلك الحين. - (الشيال، 2/133)
19. ^ محيي الدين بن عبد الظاهر، 142
20. ^ المقريزي، 1/547
21. ^ المقريزي،1/531
22. ^ ابن شداد،238
23. ^ القلقشندي،1/138
24. ^ أ ب محيي الدين بن عبد الظاهر، 46
25. ^ العسلي،29-27
26. ^ تاريخ الملك الظاهر، مقدمة، 9
27. ^ ابن إياس، 1/339
28. ^ ابن شداد، 1/245
29. ^ القلقشندي، 11/175
30. ^ بيبرس الدوادار، 294
31. ^ القلقشندي، 2/98 و 14/435

[عدل] المصادر والمراجع

* ابن إياس: بدائع الزهور في وقائع الدهور، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة 1982.
* ابن تغري: النجوم الزاهرة في ملوك مصر والقاهرة، الحياة المصرية، القاهرة 1968.
* أبو الفداء: المختصر في أخبار البشر، القاهرة 1325هـ.
* بسام العسلي: الظاهر بيبرس ونهاية الحروب الصليبية القديمة، دار النفائس، بيروت 1981.
* بيبرس الدوادار: زبدة الفكرة في تاريخ الهجرة، جمعية المستشرقين الألمانية، الشركة المتحدة للتوزيع، بيروت 1998.
* جمال الدين الشيال (أستاذ التاريخ الإسلامي): تاريخ مصر الإسلامية، دار المعارف، القاهرة 1966.
* عز الدين بن شداد: تاريخ الملك الظاهر، دار نشر فرانز شتاينر، فيسبادن 1983.
* القلقشندي: صبح الأعشى في صناعة الإنشا، دار الفكر، بيروت 1988.
* محيي الدين بن عبد الظاهر: الروض الزاهر في سيرة الملك الظاهر، تحقيق ونشر عبد العزيز الخويطر 1976
* محيي الدين بن عبد الظاهر: تشريف الأيام والعصور في سيرة الملك المنصور، تحقيق د. مراد كامل، الشركة العربية للطباعة والنشر، القاهرة 1961.
* المقريزي: السلوك لمعرفة دول الملوك، دار الكتب، القاهرة 1996.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://el7lm1.com
الحلم الضائع
مدير عام

مدير عام
الحلم الضائع


الجنس الجنس : ذكر
عدد المساهمات عدد المساهمات : 4510
النقاط النقاط : 5942
التقييم التقييم : 8
العمل العمل : نائب المدير

محيي الدين أبو الفضل عبد الله بن رشيد الدين عبد الظاهر السعدي المصري Empty
مُساهمةموضوع: رد: محيي الدين أبو الفضل عبد الله بن رشيد الدين عبد الظاهر السعدي المصري   محيي الدين أبو الفضل عبد الله بن رشيد الدين عبد الظاهر السعدي المصري Icon_minitimeالثلاثاء 31 أغسطس 2010 - 13:30

Cairo on 9 Muharram 620 AH / 1223 - died in Cairo in 692 AH / 1292) [2]. Nicknamed the "chief people Altersl" and "governing by Proser" [3]. Judge Egypt and his Cabinet Construction [4] [5] State Mamluk, who lived in the era of the sultans Qtz, and Zahir Baybars and his two sons pool and Slamc and Qalawun, and Ashraf Khalil, A famous book "Rawd bright in the biography of King Zahir" about the life and works of Sultan Zahir Baybars Bunduqdari [6], giving historical information integrated with the era of al-Zahir Baybars. Baybars after taking power in 1260 was the first most important services in writing a message on his tongue to the pool Khan King of the Golden Horde Mongols, who converted to Islam, which incites to Hulagu and the Mongols of Persia (Alikhanat). Maqrizi relied on the parts of the book "Kindergarten Gorgeous plans consoling in the depths of Cairo" in writing "plans Almqrizip." His works include other "honor the days and times in the biography of Malik al-Mansur," about the life of the Sultan Qalawun and facts of his term, and "the MQM from the hidden curriculum Bowl Ashrafieh honest" about the life of Sultan al-Ashraf Khalil ibn Qalawun and his reign. Diwan nature of his work as a writer led him to build a lasting connection Bslatin his time and shared with him the affairs of state. Had a distinct style, witty writing make it in writing masters of his time. I'm tempted described as "one of Sadat authors and their supervisors to Madeenah," and described Qalqashandi that "it is donating the book," [7].
Content
[Hide]

* 1 its inception and its
* 2 Baybars relationship phenomena, and sources of writing about it
* 3 the importance of his book on al-Zahir Baybars
* 4 His
* 5 index and notes
* 6 Sources and references

[Edit] His early life and work

Born and raised in Egypt in the house of science and literature, has been described Qalqashandi Abdul Zahir's family as "the house of eloquence and rhetoric of capital" [8]. His father, Mohi Din Bin Abdul Zahir judge has been made to teaching and education, Vttelmz at the hands of scientists of his time such as Jafar al-Hamdani, and Abdullah bin Ismail bin Ramadan and Yusuf Bin Almekheli, and others. In addition to learning the science of religion and jurisprudence have plied in the collection of historical science, and read for senior historians like Tabari, Ibn air and I'm soldiers and others.

Accompanied Mohi Din Bin Abdel Zaher Sultan Qtz in his campaign to Syria to address the Mongols, and wrote letters Gospel victory over the Mongols in the Battle of Ain Goliath, including a letter to al-Mansur the Yemen saying: "and grabbed the recession Muslims infidels Aguetnasa, and saw criminals fire and apprehend that they Mwaqaoha did not find it choice but not kindergarten only shield in the agenda but Husam, not a cloud not fall in Bel only arrows, and Madame only blood and tune only snort, and raving but deadly, and drunk but dead, until he became the camphor religious brothers, and discoloration of gravel of blood Aqiqa, beaten Soaking in the sky, road, and crowded Ganaib in space and makes it strait, and kill all infidels, obstinate, so what their hands (and your Lord is never unjust to the slaves) [9] "[10].

Zahir Baybars when he took power was the son of Abdul Zahir clerk in the Office of Construction [11]. And the reign of Baybars was a critical period in the history of Islam, as the Muslim world it has become threatened by the Mongols who swept through the eastern limb, and the crusaders aspiring to seize it [12]. Baybars has faced this challenge fateful dangerous through wars and military wars of diplomacy. The Mohi-Din Bin Abdul Zahir writing abilities and rhetorical best help to Baybars in war diplomacy that has to send messages to allies and enemies alike. What is the science of Baybars embracing Baraka Khan King of Mongol Golden Horde to Islam even asked Mohieddin write a letter on his tongue to the pool Khan "attracted Bholako and is well known that the jihad is obligatory for him to the frequency of news Bisalamh and he has since entered the religion of Islam that is struggling the disbelievers and the likes of these words and similar incitement and the temptation "[13]. The Mohieddin that his speech was the lure of many sign and hatred between Berke and Hulagu Khan [14]. The reaction was rapid pool Khan as soon sent envoys to Cairo in 661 AH / 1262 [15] tells Baybars: "Let the Sultan, I fought Hulagu, who is flesh and blood to uphold the word of God the Supreme intolerant of the religion of Islam because Bagh and unjust unbeliever in Allah and His Messenger" [16].

6 Dhu al-Hijjah in the year 661 AH, arrived in Egypt a group of fleeing from the Mongol Hulagu after it became a pond Khan as an enemy, he asked for a pool of them to stay in Egypt to be the mainstay of Baybars against Hulagu. Vaatnguet Community of Islam and stayed in Egypt. I wrote Abdul Zahir poem on this occasion in which he said, addressing Baybars: "What of him being led like sheep spoil the Tatars. Siovk feared it Isitsogahm about curses. They came to your door, all harboring him to the campus" [17].

After the death of Caliph Abu al-Qasim Ahmad alias Mustansir which adorned Baybars and give him a mandate to legitimate governance [18] was in Cairo to swear allegiance to a successor is named Abu al-Abbas Ahmad has been allegiance after being asked Baybars of Mohieddin work tree Proof of Abu Abbas, ungainly and read to the people and pledged allegiance to, and the title Governor orders of God [19] [20].
[Edit] relationship phenomena, Baybars and the sources of writing about it

When he arrived at Zahir Baybars to power in 1260 was Fakhr al-Din ibn Luqman's Office of Construction [21], and Mohi Din Bin Abdul Zahir writer by [22], and then became Mohiuddin is the owner of office construction and writer-Sultan (the Clerk to the key in the era of Qalawun ). It is worth mentioning that the book Qalqashandi office construction during the reign of Zahir Baybars were three people most senior degree Mohi-Din Bin Abdel Zaher [23].

Won Mohieddin confidence apparent Bbebars after taking office and the nature of the work to make it permanent contact Bbebars, would attend the councils, in addition to that he was a writer responsible for correspondence and communications and correspondence "bath-mail" has summed up Baybars some important things such as moving the signs of victory to the Vice-Sultan Syria, headed by some embassies to the rulers. Mohiuddin has continued his high office in the Diwan of construction throughout the period of the reign of Sultan Baybars and his two sons, King Al-Baraka and Slamc and at least part of the reign of Qalawun.

Indicates the use of Mohiuddin in his book on al-Zahir Baybars of terms such as "victory of God" and "Maulana" when referring to Baybars, and "increased his greatness," when referring to the pool Khan King of the Mongols the Golden Horde, who died before Baybars, that Mohiuddin was written during the life of Baybars, not after his death. The Mohieddin that he wrote a book library service to the Sultan, "served the Treasury globe gather this biography" [24]. The Mohi-Din Baybars had helped him and compelled him information about his life. The Mohieddin meet Bbebars more fully part of the book to brief him on what has been written showing that the book was written under the supervision of al-Zahir Baybars, but this discharge the that Mohiuddin has changed some of the information - which could not be mentioned - when you review the book after the death of Baybars. Indicates investigator manuscript, that Mohiuddin in his book neglected to mention some of the information or stated vaguely, including topics related to childhood Baybars and his dispute with the Sultan Qtz, which ended the assassination of the latter.

The Mohi-Din Bin Abdel Zaher recorded his knowledge of the incidents immediately after they occur or after being able to get the information that he wanted to know and verified. Some of the sources of the State documents which were in his custody has allowed him the opportunity to meet his continuing Bbebars and senior statesmen. He examined Mohieddin Many of the incidents during the military campaigns, travel, also attended the siege Arsuf that fell in the hands of Baybars in April 26, 1265 [25], and other battles. In this connection mention Mohieddin at the beginning of his book: "It was owned by smaller travel watched and attended, Preview is not a story, and is familiar with the mystique attached secrets, and controlled Mbarha" [24].

In addition to the remembrance of the events he witnessed and attended by himself, the Mohieddin also stated before the events of his time has been adopted at the of his predecessors, historians, and was keen to mention the name of who said the information is indulging in the Secretariat and credibility.
[Edit] the importance of his book on al-Zahir Baybars

Book Rawd bright in the biography of King Zahir, which is the primary source for historians in later times for the age-Zahir Baybars, with the "History of King Zahir" for the Izz al-Din Ibn Shaddad is one of the two dates books in the age-Zahir Baybars [26] on the life of that Sultan Featured have reached manuscript Mohi Din Bin Abdul Zahir Fortunately, almost complete, but otherwise he was known much about al-Zahir Baybars and the era of important history of the Mamluk which is one of the most important episodes of Islamic and Arab worlds, and the popular interpretation Kharafi contained in the biography of al-Zahir Baybars is all available.

After the death of al-Zahir Baybars grief Mohi Din Bin Abdul Zahir Rthah poem impressive in which he says: "For heavy on the king, who was by the world puts on every Kafr house .. apparently the Sultan had Menen all Alory and goes .. to heavy on the views of those such as arrows to interests to send .. heavy on those wills have overlooked and how it was before the who does not ignore "[27] [28].

Is Mohi Din Bin Abdel Zaher of the highlights of who have served as the office construction, has introduced amendments and many changes in the format of documents and official documents, and the development of many of the conventions of construction and systems of Staff, remain organized and Astalahath in place throughout the Mamluk era [29].

Shortly before take-Ashraf Khalil, the throne of the Sultanate, retired Mohi Din Bin Abdul Zahir and appointed his son to open Din Mohammad, which states I'm tempted he was the first "author of mystery" in the country, and has had an incident famous with Ashraf Khalil, when you give it the mandate of the Covenant (see Ashraf Salah Din Khalil). Died Mohi Din Bin Abd El Zaher Cairo in 692 AH / 1292, has noted contemporary Prince of Baybars Aldoadar to his death in the events of 692 e in this way: "and where he died the judge Mohi Din Bin Abdul Zahir writer build-Sharif, with messages magnificent and notice of the kind and biography virtual that the finest systems and prose "[30].
[Edit] His works

* Rawd bright in the biography of King Zahir: the life of Sultan al-Zahir Baybars and the events of his reign. Library, manuscript no light to Istanbul. Lost some papers of the manuscript, including the first six papers. There is another manuscript in the British Museum in London which also lost some of the leaves.
K * Gorgeous depths in the plans of consoling Cairo: the city of Cairo has been used as a source of Al-for some of the information contained in the book "The sermons and account plans and the remembrance of the effects - Almqrizip plans."
* Honor the days and times in the biography of Malik al-Mansur: the life of Sultan Qalawun and his reign.
* Civilities of hidden curriculum fair Ashrafieh Bowl: the Sultan al-Ashraf Khalil ibn Qalawun and proceedings of his reign.
* Amulets bathroom [31]: bath-mail correspondence.

[Edit] Notes Index

1. ^ Rawd bright, Introduction, 9
2. ^ Gracing the days and times, Introduction, 13
3. ^ Qalqashandi, 8 / 43
4. ^ Qalqashandi, 7 / 264
5. ^ Knows Qalqashandi office construction as follows: "Matters of correspondence Bowl and the U.S. created him and start him" .- (Qalqashandi, 1 / 124)
6. ^ No book of the same name, but for the life of Sultan al-Zahir Tatar was written by Mahmud bin Ahmad Badr al-Din-kind
7. ^ Qalqashandi, 9 / 268
8. ^ Qalqashandi, 13/110
9. ^ Separated / 46 and the entirety of the verse: "Whoever works righteousness for his soul, and abused, it is to your Lord unjust to the slaves."
10. ^ Qalqashandi, 7 / 388
11. ^ Khuwaiter, 5
12. ^ Khuwaiter, 37
13. ^ Baybars Aldoadar, 70
14. ^ Mohi-Din Bin Abdul Zahir 0.88 to 89
15. ^ Porter, 2 / 140
16. ^ Baybars Aldoadar, 82
17. ^ Baybars Aldoadar, 85
18. ^ After taking power-Zahir Baybars in Cairo established Abbasid Caliph, Abu Kassim Ahmad alias Mustansir God for the revival of the Abbasid Caliphate, which ruled by the Mongols in Baghdad. Baybars and provided that the Caliph money and weapons and went with him to Damascus and his intention to provide him with other Soldiers to seize Baghdad. But changed his mind and only send three hundred Fares only with him to Baghdad. Caliph and headed a small army to Iraq to liberate it from the Mongols, the Mongol army and met when the "Heat" did not escape from the army only a few have been found for the caliph al-Mustansir following since then. - (Porter, 2 / 133)
19. ^ Mohi-Din Bin Abdul Zahir, 142
20. ^ Megreisi, 1 / 547
21. ^ Megreisi, 1 / 531
22. ^ Ibn Shaddad, 238
23. ^ Qalqashandi, 1 / 138
24. ^ A b Mohi-Din Bin Abdul Zahir, 46
25. ^ Asali 0.29 to 27
26. ^ History of King Zahir, Introduction, 9
27. ^ I'm Iyas, 1 / 339
28. ^ I'm Shaddad, 1 / 245
29. ^ Qalqashandi, 11/175
30. ^ Baybars Aldoadar, 294
31. ^ Qalqashandi, 2 / 98, 14/435

[Edit] References

* I'm menopausal: Badaa'i flowers in the Proceedings of the ages, the Egyptian General Book Organization, Cairo 1982.
* I'm tempted: The stars in the depths of the kings of Egypt and Cairo, Egyptian life, Cairo, 1968.
* Abu Sacrifice: Manual of human beings in the news, Cairo 1325 AH.
* Bassam Al-Asali: Zahir Baybars and the end of the Crusades of old, Dar valuables, Beirut, 1981.
* Baybars Aldoadar: butter idea in the history of immigration, Association of German Orientalists, the United Company for Distribution, Beirut, 1998.
* Jamal al-Din Porter (Professor of Islamic history): History of Islamic Egypt, Dar knowledge, Cairo, 1966.
* Izz al-Din Ibn Shaddad: History of King Zaher, Published by Franz Steiner, Wiesbaden, 1983.
* Qalqashandi: Subh A'sha industry Alincha, Dar Al-Fikr, Beirut, 1988.
* Mohi-Din Bin Abdul Zahir: Rawd bright in the biography of King Zaher, investigation and dissemination of Abdul Aziz al-Khuwaiter 1976
* Mohi-Din Bin Abdul Zahir: honor the days and times in the biography of Malik al-Mansur, to achieve d. Murad Kamel, the Arab Company for Printing and Publishing, Cairo 1961.
* Maqrizi: behavior to see the Kings States, Library, Cairo 1996.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://el7lm1.com
lovezidan1
عضو نشيط

عضو نشيط
lovezidan1


الجنس الجنس : ذكر
عدد المساهمات عدد المساهمات : 916
النقاط النقاط : 1415
التقييم التقييم : 1
العمر العمر : 35

محيي الدين أبو الفضل عبد الله بن رشيد الدين عبد الظاهر السعدي المصري Empty
مُساهمةموضوع: رد: محيي الدين أبو الفضل عبد الله بن رشيد الدين عبد الظاهر السعدي المصري   محيي الدين أبو الفضل عبد الله بن رشيد الدين عبد الظاهر السعدي المصري Icon_minitimeالأحد 20 فبراير 2011 - 12:06

بارك الله فيك اخى وجزاك خيرا

على الموضوع

وعلى المعلومات الرااااائعة

وتقبلى مرووووووورى وردة  مع القفل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
محيي الدين أبو الفضل عبد الله بن رشيد الدين عبد الظاهر السعدي المصري
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» ركن الدين بيبرس المنصوري الناصري الخطائي الدوادار المصري
» النائب العام يمنع رشيد محمد رشيد من السفر ويجمد أمواله
» اخر اخبار المنتخب المصري...متجدد بازن الله
» موضوع فى الدين, كيف يرضى الله عنك
» الملك المنصور حسام الدين لاجين بن عبد الله المنصورى

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات الحلم الجديد لكل ما تريد  :: ارشيف المنتدى السابق-
انتقل الى: